Betaalbaar, duurzaam thuis

Hoge bouwkosten, strenge regels rond natuur en stikstof, lange doorlooptijden. Redenen genoeg waarom betaalbare, duurzame woningen niet op bestelling te leveren zijn. Toch zijn ze dringend nodig. Voor al die mensen, van starters tot senioren en statushouders, die met smart wachten op een passende plek in de omgeving. Wat hebben wij in 2023 voor hen kunnen betekenen?

Resultaten

• 80 nieuwe woningen, 261 woningen opnieuw verhuurd
  • Meer woningen beter betaalbaar
  • Toekomstvisie duurzaamheid bepaald
  • Door met woning-apk en energiecoaching

Meer woningen

In de wijk Aan de Braassem in Roelofarendsveen hebben we in het voorjaar 60 nieuwe woningen opgeleverd. 20 levensloopbestendige appartementen en 40 eengezinswoningen. In Oud Ade is rond die tijd ook de afronding van project De Kolk gevierd. Op deze mooie, landelijke locatie zijn 15 appartementen en 5 eengezinswoningen opgeleverd aan de nieuwe bewoners. En de verhuisstroom als gevolg van deze nieuwbouw heeft voor meer blije gezichten gezorgd. Een groot aantal woningzoekenden heeft zodoende een passende, bestaande woning gevonden.

Vooruitkijkend komen er nog enkele projecten aan. In Oegstgeest zijn we bezig met het voorbereiden van de renovatie van appartementencomplex Heemwijck. Daar worden 16 extra appartementen aan toegevoegd. Verder zijn de handtekeningen gezet voor de bouw van een woontoren met 90 appartementen in Oegstgeest. Voor 80% gericht op de sociale huur, de andere 20% is voor huurders in het middensegment, waar de vraag ook groot is. Op termijn verwachten we ook in Nieuwe Wetering en Rijpwetering nog 21 woningen te realiseren. Concreter kunnen we het nu niet brengen, maar geloof ons… we werken hard aan meer! Voor de komende tien jaar hebben we bijna 1.000 nieuwbouwwoningen in de planning staan.

Beter betaalbaar

Voor de sociale huurwoningen hebben we de jaarlijkse huurverhoging in 2023 beperkt tot 1,6%. Bovendien is voor bijna 30% van onze huurders een wettelijke huurverlaging toegepast naar 575 euro. Tel daarbij op ons tweehurenbeleid, waardoor duurdere woningen tegen een lagere huurprijs ook beschikbaar zijn voor mensen met een laag inkomen, en het positieve effect op de betaalbaarheid is zichtbaar: de gemiddelde huur per woning is licht gedaald. Het aantal woningen met een huurprijs in de categorieën 'betaalbaar' en 'bereikbaar' (2023: ≤ 647 euro) is met 276 gestegen naar 2.880 woningen, dat is 78% van het totaal.

Duurzaam vooruitzicht

Verduurzaming, goed en veilig onderhoud zijn speerpunten van ons beleid. We hebben er in 2023 € 9 miljoen aan uitgegeven. Het gemiddelde energielabel per woning is verder gedaald en ongeveer de helft van onze woningen heeft een A-label. De open-verbrandingstoestellen zijn nagenoeg vervangen door veiliger alternatieven en bijna alle woningen hebben rookmelders. Onder het motto ‘In 2050 woont elke huurder in een duurzame en klimaatbestendige woning’ hebben we in december nieuw duurzaamheidsbeleid gepresenteerd. Daarmee is onze visie op duurzaam wonen richting 2050 bepaald en in fasen opgedeeld. In 2024 werken we concrete acties voor de eerstkomende jaren uit. En wel zodanig dat we flexibel zijn en in kunnen spelen op innovaties en andere veranderingen die zich voor zullen doen.

Waardering voor woning-apk en energiecoaches

Huurders waarderen de woning-apk die we in 2022 hebben ingevoerd. Veel kleine onderhoudsproblemen worden zo vlot opgelost en daarnaast vinden we het contact dat erdoor ontstaat belangrijk. Wel brengt het vaak extra werkzaamheden met zich mee, waardoor we de woning-apk in 2024 meer complexmatig gaan uitvoeren. Ook maken huurders dankbaar gebruik van de bespaartips en kleine aanpassingen die onze energiecoaches verzorgen. Ook daar gaan we mee door.