Passend thuis en prettige buurt

Een buurt die veilig is, leeft en goed is onderhouden. Daar werken we samen aan. Met bewoners en betrokken organisaties. Onze servicemedewerkers en wijkbeheerders zijn dagelijks actief in de wijk. Ze komen bij huurders over de vloer en helpen zorgen voor een fijne buurt. Zo brengen we bereikbaar en dichtbij zijn in de praktijk. We investeren hier actief in en zien dat het werkt.

Resultaten

• Focus op verbinding met buiten
  • In actie voor starters en senioren
  • Pilot tuinonderhoud krijgt vervolg

Betrokken bij de buurt

Met huurders en andere partijen hebben we tal van activiteiten georganiseerd waardoor onze buurten er heel behoorlijk bij staan. Een wijkschouw met de gemeente in Oude Wetering bijvoorbeeld, wat tot een opruimactie met bewoners heeft geleid van grofvuil in tuinen. In een andere wijk is een tegelwipactie georganiseerd. Met als resultaat een opfrisser voor de wijk én voor het buurtcontact. Natuurlijk houden we ook onze tradities in ere door ondersteuning van buurtbarbecues, kerstvieringen en andere activiteiten die bewoners zelf organiseren.

We zijn er ook als de leefbaarheid in het geding is en optreden nodig is. Zo hebben we de aanpak van woonfraude aangescherpt. 29 fraudemeldingen zijn opgepakt, waarvan we de helft in 2023 konden afronden. Daarnaast hebben we ruim 450 overlastmeldingen in behandeling genomen, variërend van buurtoverlast en zorgmeldingen tot meldingen over de leefomgeving (ongedierte, tuinonderhoud etc.). We zien daarbij dat ongewenst gedrag naar de omgeving toeneemt. In goede samenwerking met buurtbemiddeling, gemeente, politie, Stichting Present, Gemiva en anderen hebben we de meldingen aangepakt.

Oog voor senioren en starters

Sinds het najaar van 2023 is een doorstroommakelaar actief voor 5 corporaties in de regio en heeft al 74 contacten gelegd. Omdat wij eerst herhuisvesting aan bewoners van Heemwijck willen bieden, worden huurders van MeerWonen vanaf 2024 benaderd. Het onderzoek naar de woningbehoefte bij jongeren is deels afgerond. Aan de hand van de uitkomsten gaan we in 2024 beoordelen of we een pilot kunnen starten.

Naar buurtregie op tuinonderhoud

Naar een succesvol voorbeeld van een collega-corporatie hebben we een pilotproject opgezet waarbij samen met huurders een aantal tuinen is schoongemaakt. Tegelijkertijd zijn praktische ideeën voor een vervolg uitgewisseld. De uitkomst is dat huurders regie geven de beste kansen biedt. We gaan hier in 2024 verder vorm aan geven.