Aedes-benchmark 2023: Hoge waardering duurzaamheid, dienstverlening gedaald
Hoe goed doen we ons werk? Brancheorganisatie Aedes doet er elk jaar onderzoek naar en heeft het jaarrapport 2023 gepubliceerd. Kort samengevat heeft MeerWonen een A-label behaald op de onderdelen Duurzaamheid en Bedrijfslasten, wat betekent dat we tot de koplopers in onze sector behoren. Op de onderdelen Dienstverlening en Onderhoud & verbetering scoren we gemiddeld en dat levert een B-label op.
Duurzaamheidsmaatregelen op schema
Alle corporaties werken hard aan verduurzaming. Het aandeel woningen met slechte energielabels daalt gestaag en maar liefst 40% van hun woningen heeft een label A of hoger. Voor MeerWonen ligt dat percentage inmiddels op ruim 50%. Met alle maatregelen die we daarnaast doorvoeren leveren we een goede bijdrage aan de klimaatafspraken én verlagen we de woonlasten van huurders. En met nieuw beleid in de maak zetten we de schouders eronder om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.
Bedrijfslasten: ruim lager dan gemiddeld
De verlaging en daarna afschaffing van de verhuurderheffing heeft corporaties financiële ruimte gegeven. Die was dringend nodig en is volop benut om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen en, waar mogelijk, in nieuwbouw. MeerWonen volgt die lijn. Daarbij bewaken we de kosten waar we invloed op hebben goed. Onze beïnvloedbare bedrijfslasten liggen met € 837 per verhuureenheid ruim onder het sectorgemiddelde van € 986. Vandaar het A-label.
Dienstverlening gemiddeld
Voor onze dienstverlening hebben we dit jaar gemiddeld een 7,6 gehaald, wat rond het landelijk gemiddelde ligt. Het betekent een daling vergeleken met 2022 toen we nog een 8,0 scoorden. We weten dat een paar factoren van invloed zijn geweest op de daling. De oplevering van de nieuwe woningen aan De Kolk en Aan de Braassem is flink uitgelopen en dat heeft in de eerste helft van 2023 voor veel extra werk gezorgd. Daar waren we niet goed op voorbereid. Ook waren er door het doorverhuizen naar de nieuwbouw veel extra verhuizingen bij bestaande woningen. Woningen die bovendien veel onderhoud nodig hadden en waarbij de afstemming niet altijd goed liep. Verder hebben we in 2022 gekozen voor een nieuw bedrijf dat het cv-onderhoud voor ons uitvoert. Het heeft voor aanloopproblemen gezorgd, waardoor de service aan huurders minder goed was. We hebben acties in gang gezet om onze service te verbeteren. Intensievere afstemming met contractpartners is er één van. Vergeleken met andere corporaties presteren we nog steeds goed, maar onze eigen lat ligt hoger.
Onderhoud en verbetering: kosten hoog, kwaliteit goed
Op dit onderdeel scoren we net als in 2022 rond het gemiddelde in de branche, goed voor een B-label. Een belangrijke factor daarin is het kostenaspect. De uitgaven aan materiaal en mankracht voor onderhoud zijn het afgelopen jaar sterk gestegen en daarnaast hebben we relatief veel werkzaamheden uitgevoerd. Bij dit onderdeel wordt ook gekeken naar de woningkwaliteit, zowel de technische als de ervaren woningkwaliteit. Deze krijgen een relatief hoge waardering. Huurders van MeerWonen geven gemiddeld een 7,2 voor de kwaliteit van hun woning. Landelijk is dat een 6,9. Maar liefst een derde van onze huurders heeft de moeite genomen om hiervoor een enquête in te vullen. Daar zijn we erg blij mee!
Meer weten over de benchmark, de resultaten van MeerWonen en andere corporaties? Lees hier het benchmarkrapport 2023. Het factsheet met de scores van MeerWonen vindt u hier.