Groen licht voor fusie MeerWonen en Habeko wonen

Begin dit jaar maakten woningcorporaties MeerWonen en Habeko bekend te willen fuseren. Inmiddels hebben de corporaties de instemming ontvangen van hun huurdersorganisaties en hun ondernemingsraden. De gemeenten waarin zij actief zijn hadden al eerder een positieve zienswijze afgegeven. Gisteravond hebben de bestuurders en de RvC’s van de twee corporaties daarom het fusiebesluit getekend.

Akkoord Ministerie van Binnenlandse Zaken
Beide woningcorporaties dienen vandaag een formeel verzoek in bij het ministerie om toestemming te krijgen voor de fusie. Dit loopt via de Autoriteit Woningcorporaties (AW), die toezicht houdt op corporaties. Zij toetst de voorgenomen fusie aan wettelijke eisen, zoals vastgelegd in de Woningwet. Als de AW positief oordeelt, kan het ministerie de fusie goedkeuren. Voor de corporaties is het nu wachten op akkoord. Zij hopen op 1 januari 2025 te starten als één organisatie.

Samen sterker
MeerWonen en Habeko wonen versterken elkaar in hun visie om dichtbij huurders werkzaam te zijn. Beiden zijn verankerd in de dorpen, persoonlijk benaderbaar en een bekend gezicht in de wijk. MeerWonen bezit op dit moment 3.700 woningen in de gemeenten Oegstgeest en Kaag en Braassem. Habeko wonen heeft 1.900 woningen. Door de samenvoeging ontstaat een sterke organisatie met veel slagkracht. Gezamenlijk kunnen ze meer nieuwbouw realiseren en sneller en beter verduurzamen. Dit terwijl de betaalbaarheid van wonen gehandhaafd blijft. De drie huidige kantoren blijven bestaan. De eigen servicedienst wordt uitgebreid.

Nieuwe naam organisatie en nieuwe directeur bestuurder
De werving voor een nieuwe directeur bestuurder verloopt voorspoedig. Totdat de nieuwe directeur wordt benoemd, vervult Peter Hoogvliet de functie. De naam van de nieuwe corporatie wordt later bekendgemaakt tijdens een speciaal communicatiemoment.