MeerWonen plaatst komende jaren 300 hybride warmtepompen

MeerWonen zet een nieuwe stap in de verduurzaming van haar woningbezit. De komende 3 jaar plaatst de woningcorporatie 300 hybride warmtepompen. Partners in deze transitie zijn Feenstra en Trans-ID. Met Feenstra, een grote speler op de energiemarkt, is het contract afgelopen week getekend.

Dit najaar van start
Nog deze zomer gaat een pilot van start. In Roelofarendsveen wordt een proefwoning ingericht om de plaatsing en de werking van de hybride warmtepomp uitgebreid te testen. In het najaar volgt de installatie van de eerste reeks duurzame warmtepompen, ook in Roelofarendsveen. Het hele traject vergt enkele jaren doordat de plaatsing erg arbeidsintensief is.

Meer stroom, veel minder gasverbruik
Vergeleken met een traditionele ketel levert de nieuwe hybride warmtepomp een gasbesparing op van gemiddeld 60 tot 80%. Dit komt doordat deze warmtepomp het grootste deel van de verwarming overneemt van de cv-ketel. Daar tegenover staat wel een hoger stroomverbruik. Voor woningen die in aanmerking komen is het daarom wenselijk dat ze over zonnepanelen beschikken. Aan bewoners die nog geen gebruik maken van het zonnepanelenaanbod, gaat MeerWonen dit nogmaals aanbieden.

Vooraan in verduurzaming
Het besluit van MeerWonen om 300 bestaande ketels te vervangen door hybride warmtepompen vloeit voort uit de Nationale Prestatie Afspraken. Met brancheorganisatie Aedes is daarin afgesproken dat corporaties zich meer gaan inzetten om hybride warmtepompinstallaties te plaatsen om zo de CO²-uitstoot terug te brengen. De uitvoering komt heel geleidelijk opgang. Met de aantallen die MeerWonen de komende jaren realiseert, doet de corporatie mee in de kopgroep van verduurzamers op dit gebied. Dat in dit proces een grote rol voor Feenstra is weggelegd, heeft onder andere te maken met de goede ervaringen in het verleden en vertrouwen in de kennis en aanpak van het project.