MeerWonen tekent voor huurwoningen in De Werf in Oegstgeest

In Oegstgeest, bij het Leiden Bio Science Park, komt een nieuwe woonwijk: De Werf. Een waterrijke en groene wijk met in totaal 500 woningen. Het gaat hierbij om een mix van 125 sociale huurwoningen, 225 middeldure huurwoningen en 150 koopwoningen. Op 9 juli 2024 proostten MeerWonen, Vastgoedbedrijf Universiteit Leiden en Dura Vermeer op de samenwerking in dit bijzondere project. MeerWonen neemt de 125 sociale huurwoningen voor haar rekening.

Betaalbare woningen hard nodig
Wij spannen ons al jaren in voor de bouw van betaalbare huurwoningen in Oegstgeest. In de prestatieafspraken 2022-2024 hebben de gemeente Oegstgeest en MeerWonen duidelijke afspraken gemaakt over de ontwikkeling van sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten. Woningen die hard nodig zijn én voor doorstroming in Oegstgeest kunnen zorgen. De bouw van woonwijk De Werf is dan ook zeer welkom en start waarschijnlijk in 2026. In dit gebied komt ook een studentenflat met 285 woningen. Dit zorgt voor meer betaalbare woningen en een levendige buurt.

Duurzaamheid staat centraal in de plannen
Deze wijk in Nieuw Rhijngeest-Zuid wordt gebouwd met oog voor het milieu en een duurzame leefomgeving. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van materialen die hergebruikt kunnen worden. En de wijk wordt zo ingericht dat ze goed bestand is tegen klimaatveranderingen. Er komen systemen voor wateropvang zoals wadi’s, groene daken en energiezuinige bouwmethoden. Ook is er veel aandacht voor de natuur. Door de aanleg van groene zones ontstaat er een woongebied voor verschillende planten en dieren. Dit draagt bij aan een fijne woonomgeving en helpt de natuur.