Uitkomst ledenvergadering Habeko positief voor fusieproces

Nadat MeerWonen en Habeko wonen eind februari het fusieproces formeel zijn gestart, is een belangrijke vervolgstap gezet. Habeko wonen, nu nog een vereniging van leden krijgt een stichtingsstructuur. De ledenvergadering van Habeko heeft daar op woensdag 17 april mee ingestemd. Vragen en zorgen waren er, maar de overgrote meerderheid van de leden ziet het nut van de omzetting in. Voor de fusie is het een voorwaarde dat beide corporaties een stichting zijn. Die komt hiermee een stuk dichterbij.

Samen sterker
Voorafgaand aan de start van het fusietraject is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Het rapport, waarvan u hier de samenvatting vindt, levert een positief beeld op over de samenvoeging van de twee corporaties. Het creëert een robuuste organisatie met meer slagkracht. Een financieel gezonde organisatie ook, die de forse nieuwbouw- en verduurzamingsopgave voor de toekomst beter aankan. Daarbij versterken Habeko wonen en MeerWonen elkaar in hun visie om dichtbij huurders werkzaam te zijn. Lokaal verankerd, persoonlijk benaderbaar en met vertrouwde gezichten in de wijk. De nieuwe corporatie houdt in elke gemeente een vestiging aan.

Streven is januari 2025
De volgende stap in het proces is het ophalen en verwerken van de formele reacties van de ondernemingsraden, huurdersorganisaties en de gemeenten waarin de beide corporaties actief zijn. De uitwerking van het hele traject zal de nodige tijd en aandacht vragen. Het streven is de nieuwe organisatie op 1 januari 2025 van start te laten gaan.